Impresszum | Copyright © 2022 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi EgyetemBME
Az alábbiakban hasznos információkat gyűjtünk össze nektek különböző, esélyegyenlőséghez kapcsolódó témákban. Fontos tudnod, hogy az akadálymentesítés nem csak fizikai akadályok lebontásáról szól, hanem arról is, hogy a többségi társadalom befogadóbb és elfogadóbb legyen a fogyatékos vagy tanulási zavarral élő emberekkel. Ehhez a legrövidebb út, ha ismereteket szerzel velük és az általuk megélt nehézségekkel kapcsolatban. Jó böngészést!
Ha kérdésed van, vagy szívesen segítenél fogyatékos, tanulási zavarral élő hallgatótársaidnak keress meg!
Karmazsin Eszter - esélyegyenlőségi koordinátor
e-mail: karmazsin.eszter@bme.hu
iroda: R épület, 2. emelet, bal szárny, 8-as iroda
A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) gyermekkorban induló, az idegrendszer fejlődését érintő zavar. Fontos tudni azonban, hogy nem csupán egy gyermekkori kórképről van szó, ugyanis a tünetek 40-60%-ban áthúzódhatnak felnőttkorra is.
Az autizmus spektrum zavar, állapotok széles spektrumát felölelő gyűjtőfogalom, a spektrumzavar (a kifejezésben a spektrum szó arra utal, hogy az autizmusnak számtalan megjelenési formája van) egy idegi-fejlődési rendellenesség, ami csökkent mértékű társadalmi kapcsolatokban és kommunikációs képességekben, valamint abnormális viselkedési és érdeklődési mintázatokban nyilvánul meg.
A beszédfogyatékosok közé azok az ép hallással rendelkező emberek tartoznak, akiknél a beszédfejlődés menete nem indul meg, kórosan késik, vagy valamelyik területen rendellenesen működik. A beszédfogyatékosság megjelenhet a beszédfejlődés kiterjedt és hosszan tartó elmaradásában, a beszédfolyamatosság, a beszéd- és hangképzés sérüléseiben egyaránt.
A tanulási zavar gyűjtőfogalom, amely a figyelem, a beszéd, az olvasás, az írás, vagy a matematikai képességek elsajátítása terén mutatkozó jelentős nehézségek heterogén csoportját foglalja magában.
A hallássérültek megjelölés gyűjtőfogalom, amelybe beletartoznak az enyhe, a közepes és a súlyos fokú nagyothallók, valamint a siketek.
A nagyothallók és a siketek legalább annyiban különböznek egymástól, mint a hallók és a hallásérültek. A jelentős különbség következtében nem beszélhetünk egy homogén csoportról, bár kívülről úgy tűnhet.
A látássérülés jelentős hatással van az érintett személy mindennapjaira, de ez nem jelenti azt, hogy mindenben segítségre szorul és ne élhetne teljes életet. A látássérülés mértéke a látásmaradvány szemészeti adatai alapján határozható meg. Ez alapján 3 fő kategóriát különböztethetünk meg: gyengénlátó, aliglátó és vak.
A mozgáskorlátozottság, vagy mozgássérültség fiziológiai fogyatékosság. A különböző betegségek más és más formában hatnak a mozgásra és a mozgásrendszerre, ezért nehéz egységes kategóriaként kezelni. A mozgásképességre a sérülések kiterjedtsége és súlyossága is nagy hatással van.
Nem csak szakembereknek szóló, nem csak szakemberek által írt regények, beszámolók, gyakorlati útmutatók speciális igényű hallgatóknak, az ő barátaiknak és a téma iránt érdeklődőknek egyaránt.