BME honlap | Oldaltérkép | Impresszum | HU | EN

7 technika a halogatás ellen

Az egyetemi időszak izgalmas próbatételt jelent a saját időgazdálkodásunk szempontjából, mivel az életünk ez alatt a pár év alatt a legkevésbé strukturált: az óráink egy részéről eldönthetjük, hogy látogatjuk-e őket vagy sem, a feladataink elvégzését szabadon osztjuk be, a maradék időt pedig az általunk választott egyéb programok töltik ki. 

Tovább...

PSziChODRÁMA

A pszichodráma – másnéven a „lélek színháza” – módszerének megalkotása Moreno nevéhez fűződik. Moreno úgy gondolta, hogy a terápiás változás nem a szavak, hanem a cselekvés és a kapcsolat útján lehetséges.

Tovább...

STRESSZKEZELÉS A VIZSGAIDŐSZAKBAN

A bejegyzésből megtudhatjuk, hogy mit tehetünk, ha úgy érezzük, hogy a vizsgaidőszakban kezdenek a fejünk felett összecsapni a hullámok. Konkrét viselkedéses és kognitív technikákat mutatunk be, melyek segítségével a vizsgákkal kapcsolatos szorongásunk kezelhetőbbé válhat.

Tovább...

Egy maréknyi dollárért – avagy miért játszmázunk?

Eddig két bejegyzés született a játszmázás témakörében. Megtudtuk, hogy milyen forgatókönyv és milyen szereposztás szerint tud lezajlani egy játszma, és azt is, hogy a végén igazából mindenki csak rosszabbul érzi magát. Felmerül a kérdés, hogy akkor miért ennyire része az életünknek?

Tovább...

Drámai szerepek

Az előző bejegyzésben bemutattam a játszma fogalmát egy kifejtett példán keresztül. A végén felsoroltam néhány karakteresebb játszmát, három kategóriába rendezve. A szemfülesebbek alighanem észrevették, hogy csak félig hangzottak el bizonyos információk: az már kiderült, hogy vannak Üldöző-játszmák, Megmentő-játszmák és Áldozat-játszmák, de már nem írtam le, hogy ezek tulajdonképpen mit is takarnak.
Itt az alkalom, hogy ezt pótoljuk!

Tovább...

Horogra akadva

Ismerős az a vita, ami úgy végződött, hogy mindkét fél rosszul érezte magát? Aminek a végén feltettük magunknak azokat a kérdéseket, hogy „miért történik ez velem mindig”, „hogy lehet, hogy már megint…?” - illetve csalódottan zártuk le a dolgot azzal, hogy „azt hittem, ő más, mint a többi”?

Ismerősek azok a helyzetek, amelyek összefoglalhatóak olyan mottókkal, mint például "ha te nem lennél", "ezzel nem tudok mit csinálni", "most rajtacsíptelek"?

Furcsa, hogy néhány dolog - akármilyen kellemetlen is - valahogy újra és újra megismétlődik, valahogy mindig belesodródunk egy újabb értelmetlen, fölösleges vitába, drámába...
Nagyjából ezzel a pár sorral nyitja egyik kedvenc könyvem a „játszma” ismertetését.

Tovább...

Driver telepítve

Gyakran feltűnik, hogy ugyanazt a viselkedést, érzelmet és gondolkodásmódot visszük be számos helyzetbe. Ez a mintázat mintha nem is lenne egészen tudatos: egy kicsit merev, és igazából sosem viszi előbbre a helyzeteket. Akkor kerül elő, amikor ránk irányul a figyelem, és fontos lenne, hogy úgymond okénak érezzük magunkat.
Mindenkinek van egy – esetleg kettő – tipikus mintája arra, hogyan érje el, hogy mások okénak gondolják őt. Ezek a minták a neveltetéséből fakadnak, és általában úgy tűnik, hogy kifizetődő stratégiát jelentenek.
Előfordulhat azonban néhány, mondjuk úgy, félreértés a háttérben, ami miatt érdemes egy kicsit jobban megismerni őket!

Tovább...

Tudatos jelenlét (mindfulness)

Ha elkezdünk befelé figyelni, azt tapasztalhatjuk, hogy elménk cselekvő üzemmódban van: különféle gondolatok között csapong, melyek többsége leginkább a múlttal vagy a jövővel kapcsolatos. Mindig valamiféle cél elérésére törekszik, és ehhez számba veszi mit végzett már el és mi áll még előtte. Ez a működésmód nagyon hasznos a számunkra, ha különféle problémákat akarunk megoldani, de ha állandóan ebben az állapotban vagyunk, akkor életünk rutinok sorozatává válhat és elveszthetjük a kapcsolatot önmagunkkal és a körülöttünk lévő világgal.

Tovább...