BME honlap | Oldaltérkép | Impresszum | HU | EN

Hogyan küzdjünk meg veszteségeinkkel?

Kolléganőnk, Szalay Nikolett pszichoedukációs anyaga gyászfeldolgozásról.

Megnyitás

Félelmeink a karriertervezésben

Amikor közeledik a diplomaszerzés ideje, érezzük, hogy lassan elkerülhetetlenné válik, hogy teljes állásban munkába álljunk. Karrierünk elején sok kérdés merülhet fel bennünk, ami bizonytalanságot, félelmet is szülhet. Ez természetes dolog, de érdemes velük foglalkozni, hogy mit is kezdjünk ezekkel a félelmekkel, hogy ne csapjanak át gátló tényezőkbe. Az alábbiakban egy egyszerű gyakorlatot ismertetünk, ami segíthet ebben és semmi nem kell hozzá, csupán egy toll, néhány papírlap és egy csendes, nyugodt hely, ahol összeszedhetjük a gondolatainkat.

Tovább...

Mi állhat a gyakori hangulatingadozás mögött?

Kolléganőnk, Knapek Éva pszichoedukációs anyaga szélsőséges hangulatingadozás lehetséges okairól.

Megnyitás

7 technika a halogatás ellen

Az egyetemi időszak izgalmas próbatételt jelent a saját időgazdálkodásunk szempontjából, mivel az életünk ez alatt a pár év alatt a legkevésbé strukturált: az óráink egy részéről eldönthetjük, hogy látogatjuk-e őket vagy sem, a feladataink elvégzését szabadon osztjuk be, a maradék időt pedig az általunk választott egyéb programok töltik ki. 

Tovább...

PSziChODRÁMA

A pszichodráma – másnéven a „lélek színháza” – módszerének megalkotása Moreno nevéhez fűződik. Moreno úgy gondolta, hogy a terápiás változás nem a szavak, hanem a cselekvés és a kapcsolat útján lehetséges.

Tovább...

STRESSZKEZELÉS A VIZSGAIDŐSZAKBAN

A bejegyzésből megtudhatjuk, hogy mit tehetünk, ha úgy érezzük, hogy a vizsgaidőszakban kezdenek a fejünk felett összecsapni a hullámok. Konkrét viselkedéses és kognitív technikákat mutatunk be, melyek segítségével a vizsgákkal kapcsolatos szorongásunk kezelhetőbbé válhat.

Tovább...

Egy maréknyi dollárért – avagy miért játszmázunk?

Eddig két bejegyzés született a játszmázás témakörében. Megtudtuk, hogy milyen forgatókönyv és milyen szereposztás szerint tud lezajlani egy játszma, és azt is, hogy a végén igazából mindenki csak rosszabbul érzi magát. Felmerül a kérdés, hogy akkor miért ennyire része az életünknek?

Tovább...

Drámai szerepek

Az előző bejegyzésben bemutattam a játszma fogalmát egy kifejtett példán keresztül. A végén felsoroltam néhány karakteresebb játszmát, három kategóriába rendezve. A szemfülesebbek alighanem észrevették, hogy csak félig hangzottak el bizonyos információk: az már kiderült, hogy vannak Üldöző-játszmák, Megmentő-játszmák és Áldozat-játszmák, de már nem írtam le, hogy ezek tulajdonképpen mit is takarnak.
Itt az alkalom, hogy ezt pótoljuk!

Tovább...

Horogra akadva

Ismerős az a vita, ami úgy végződött, hogy mindkét fél rosszul érezte magát? Aminek a végén feltettük magunknak azokat a kérdéseket, hogy „miért történik ez velem mindig”, „hogy lehet, hogy már megint…?” - illetve csalódottan zártuk le a dolgot azzal, hogy „azt hittem, ő más, mint a többi”?

Ismerősek azok a helyzetek, amelyek összefoglalhatóak olyan mottókkal, mint például "ha te nem lennél", "ezzel nem tudok mit csinálni", "most rajtacsíptelek"?

Furcsa, hogy néhány dolog - akármilyen kellemetlen is - valahogy újra és újra megismétlődik, valahogy mindig belesodródunk egy újabb értelmetlen, fölösleges vitába, drámába...
Nagyjából ezzel a pár sorral nyitja egyik kedvenc könyvem a „játszma” ismertetését.

Tovább...

Driver telepítve

Gyakran feltűnik, hogy ugyanazt a viselkedést, érzelmet és gondolkodásmódot visszük be számos helyzetbe. Ez a mintázat mintha nem is lenne egészen tudatos: egy kicsit merev, és igazából sosem viszi előbbre a helyzeteket. Akkor kerül elő, amikor ránk irányul a figyelem, és fontos lenne, hogy úgymond okénak érezzük magunkat.
Mindenkinek van egy – esetleg kettő – tipikus mintája arra, hogyan érje el, hogy mások okénak gondolják őt. Ezek a minták a neveltetéséből fakadnak, és általában úgy tűnik, hogy kifizetődő stratégiát jelentenek.
Előfordulhat azonban néhány, mondjuk úgy, félreértés a háttérben, ami miatt érdemes egy kicsit jobban megismerni őket!

Tovább...

Tudatos jelenlét (mindfulness)

Ha elkezdünk befelé figyelni, azt tapasztalhatjuk, hogy elménk cselekvő üzemmódban van: különféle gondolatok között csapong, melyek többsége leginkább a múlttal vagy a jövővel kapcsolatos. Mindig valamiféle cél elérésére törekszik, és ehhez számba veszi mit végzett már el és mi áll még előtte. Ez a működésmód nagyon hasznos a számunkra, ha különféle problémákat akarunk megoldani, de ha állandóan ebben az állapotban vagyunk, akkor életünk rutinok sorozatává válhat és elveszthetjük a kapcsolatot önmagunkkal és a körülöttünk lévő világgal.

Tovább...